Afschrift/uittreksel burgerlijke stand (geboorteakte, huwelijk, echtscheiding, overlijdensakten)
Wat is het?
Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen: een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.
Hoe werkt het?
Afschrift of uittreksel aanvragen
U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:
- geboorteakte
- overlijdensakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- akte van partnerschapsregistratie (hier is geen internationale akte voor mogelijk)
- akte van beëindiging partnerschap (hier is geen internationale akte voor mogelijk)
Hebt u een afschrift of uittreksel nodig voor in het buitenland? Tegelijk met uw aanvraag kunt u ook een meertalig uittreksel of meertalig modelformulier aanvragen.
U kunt ook een afspraak maken via telefoonnummer (040) 289 38 93
Wat heb ik nodig?
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- een brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
Hoe lang duurt het?
- Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.