Wat is een stempas?

Alle kiesgerechtigden ontvangen uiterlijk op 23 mei 2024 een stempas. Waar u met deze stempas kunt stemmen leest u onder andere in de bijsluiter bij de stempas en op de achterkant van de kandidatenlijst die twee weken voor de verkiezingsdatum huis-aan-huis bezorgd wordt. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) mee te nemen. U bent verplicht dit te tonen aan de voorzitter van het stembureau. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.

Tot wanneer kunt u een vervangende stempas aanvragen?

U kunt aan de balie van het gemeentehuis tot uiterlijk woensdag 5 juni 2024 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen.

Op woensdag 5 juni 2024 om 12.00 uur wordt het Register Ongeldige Stempassen opgemaakt. Het Register Ongeldige Stempassen wordt in de stembureaus gebruikt om te controleren of er geen stempassen worden gebruikt die niet langer rechtsgeldig zijn (bijvoorbeeld omdat de kiezer een vervangende stempas heeft aangevraagd, een volmacht heeft verleend waardoor de stempas is vervallen of dat de stempashouder is overleden). Daarom dient de aanvraag voor een vervangende stempas bij de gemeente ontvangen te zijn uiterlijk op woensdag 5 juni 2024 vóór 12.00 uur.

Hoe vraagt u een vervangende stempas aan?

Dit kan

  • met uw DigiD via deze pagina op onze website (onder aanvragen vervangende stempas),
  • schriftelijk met onderstaand formulier model J8 (vergeet niet een kopie van uw legitimatiebewijs mee te sturen) of
  • mondeling aan de balie van het gemeentehuis. Hiervoor kunt u een afspraak maken.

Let goed op:

Vindt u later uw stempas terug? Dan kunt u deze niet meer gebruiken. U kunt alleen stemmen met uw nieuwe stempas.

Stempas en volmacht

Wanneer iemand een volmachtstem uitbrengt dan moet dit altijd tegelijkertijd gebeuren met het uitbrengen van de eigen stem.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze dan via de e-mail verkiezingen@geldrop-mierlo.nl of bel met het team Verkiezingen op telefoonnummer 040 - 289 38 93.