Herinrichting Burgemeester Verheugtstraat

Wij zijn van plan om de Burgemeester Verheugtstraat (tussen de Santheuvel-West en de Schoolstraat) opnieuw in te richten. Het voorlopig ontwerp heeft ter inzage gelegen van vrijdag 8 november tot en met donderdag 19 december 2024. In deze periode werd tevens een inloopavond gehouden.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de ingekomen reacties gebruikt om een definitief ontwerp (DO) voor de herinrichting vast te stellen. In de navolgende toelichting wordt de herinrichting op hoofdlijnen beschreven.

Aanleiding

De Burgemeester Verheugtstraat kent een gedateerde weginrichting. Daarnaast heeft de gemeenteraad eerder bepaald dat deze woonstraat een erftoegangsweg dient te zijn met een maximum snelheid van 30 km/uur. De weginrichting dient hiertoe te worden aangepast.
Bij de aansluiting van de Burgemeester Verheugtstraat op de Vaanakker ligt bovendien een forse wateropgave. Bij hevige regenbuien ervaren bewoners wateroverlast. Voorts dient de riolering en de aanwezige bomen te worden vervangen.

Algemeen

Op hoofdlijnen wordt de rijbaan en aanliggende voetpaden vanuit de Dorpsstraat naar de Burgemeester Verheugtstraat doorgetrokken. De huidige beeldbepalende bomenstructuur wordt vervangen door een verspringende bomenrij met onderbegroeiing waardoor toch een groen wegbeeld blijft bestaan.

Rijbaan

De rijbaan wordt versmald van ca 6,70 m naar 5,50 m. Dit is een gebruikelijke rijbaanbreedte voor wegen binnen een 30 km/uur-gebied met een geringe verkeersfunctie. Bij deze breedte kunnen auto’s en fietsers elkaar veilig passeren. Een bredere rijbaan leidt tot hogere snelheden. De rijbaan wordt uitgevoerd in een elementenverharding, in hetzelfde verband en kleurstelling als de Dorpsstraat. In de rijbaan worden enkele wegasverspringingen aangebracht ten einde het 30 km/uur-regime zoveel mogelijk te benadrukken. Het kruispunt Burgemeester Verheugtstraat/Vaanakker wordt een gelijkwaardige kruising.

Voetpaden

De voetpaden hebben veelal een effectieve breedte van ca 1,50 m, uitgevoerd in een traditionele betontegel. Dit is tevens de kabels- en leidingenstrook. Bij de kruispunten met de Santheuvel-West en Vaanakker worden invalideafritten aangebracht.

Parkeren

De percelen aan de Burgemeester Verheugtstraat beschikken over (ruime) parkeergelegenheid op eigen terrein. Het is dan ook niet nodig om aparte openbare parkeerplaatsen aan te brengen. In de praktijk zal er incidenteel op de rijbaan geparkeerd worden, veelal door bezoekers van bewoners. Dat hoort bij een normale 30 km/uur-inrichting.

Groen

De bestaande bomen die doorgaans in of tegen de perceelsgrens bij bewoners staan, worden gerooid. In de groenstroken tussen het voetpad en de rijbaan worden nieuwe bomen geplant van de 1e grootte (eindhoogte 15m of meer). Tussen de nieuwe bomen wordt een bodembedekker aangebracht. Het verhard oppervlak neemt per saldo af.

Vervanging riolering

De riolering is van 1961 en aan het einde van de technische levensduur. Door de vele schades van het riool, zoals openstaande scheuren en doorsijpelen van grondwater, is het verstandig om tijdens de herinrichting het riool te vervangen. Door het vervangen van het vuilwaterriool waarborgen we weer een goede afvoer van het vuilwater naar de rioolzuiveringsinstallatie. Tijdens het vervangen van de bestaande riolering laten we tevens een regenwaterriool (infiltratieriool) aanleggen. Hierop wordt het verhard oppervlak aangekoppeld. Zo zorgen we ervoor dat schoon regenwater niet naar de rioolzuiveringsinstallatie gaat, maar geïnfiltreerd wordt in de bodem.

Wateropgave

Bij zware regenval loopt de straat regelmatig over de volle breedte onder water. De weg is dan meestal gedurende een half uur onbegaanbaar voor verkeer. Dit water is niet zozeer het plaatselijk gevallen regenwater of water wat omhoog komt uit de riolering. Het meeste is afkomstig uit de hoger gelegen delen van de kern Mierlo, vanwaar het over het maaiveld naar de Burgemeester Verheugtstraat vloeit. In het voorliggend project wordt in het grasveld aan de Schoolstraat een wadi aangelegd om regenwater op te vangen en daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om onder het fietspad naar de Geldropseweg een waterberging aan te leggen.

Planning

De herinrichting van de Burgemeester Verheugtstraat zal naar verwachting starten in 2025.