Belastingen en heffingen, kwijtschelding

Voor alle aanslagen vanaf 2024 kun je voortaan bij www.bs-ob.nl terecht. Belastingsamenwerking Oost-Brabant neemt voortaan alle zaken rondom gemeentelijke belastingen over.

Wat is het?

Het kan voorkomen dat u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen doordat u een laag inkomen en weinig spaargeld heeft. U kunt de gemeente dan vragen om kwijtschelding of een betalingsregeling.

Komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding, maar kunt u niet betalen, vraag dan een betalingsregeling aan. Dat kan via een automatische incasso in maandelijkse termijnen.

Hoe werkt het?

Kunt u uw aanslagbiljet gemeente- en/of waterschapsbelasting niet betalen? En denkt u dat u in aanmerking komt voor kwijtschelding? Dan kunt u kwijtschelding aanvragen. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw persoonlijke en financiële situatie (zoals inkomen, vermogen en woonlasten). 

Kijk of u in aanmerking komt voor kwijtschelding door de Kwijtschelding beslisboom in te vullen: https://www.bs-ob.nl/beslisboom-kwijtschelding

Houd er rekening mee dat u niet voor alle belastingsoorten kwijtschelding kunt krijgen.

U kunt kwijtschelding aanvragen bij BSOB. U kunt dat doen op de volgende manieren:

1. Kwijtschelding aanvragen via de digitale balie

Via het digitaal loket heeft u toegang tot uw persoonlijke gegevens en kunt u snel en gemakkelijk kwijtschelding aanvragen.

DigiDKwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen

2. Telefonisch kwijtscheldingsformulier aanvragen

U kunt telefonisch een kwijtscheldingsformulier aanvragen via 088-551 00 00, bereikbaar tussen 09:00 en 16:00 uur. Wij sturen u het kwijtscheldingsformulier dan binnen twee weken toe. Het ingevulde kwijtscheldingsformulier moet u terugsturen naar BSOB, Antwoordnummer 10175, 5340 VB Oss.

Voorwaarden

  • U bent 18 jaar of ouder
  • Uw inkomen bedraagt niet meer dan 100% van de geldende bijstandsnorm
  • Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding wordt strenger dan bij de bijstandsuitkering op het vermogen gelet. Per individu wordt dit berekend.
  • De WOZ waarde van uw huis is niet hoger dan de hypotheekschuld (bij een groter verschil van € 2.269,00)
  • Uw motorrijtuig is niet meer waard dan € 2.269,00
  • U heeft niet meer dan één motorrijtuig
  • U heeft geen lijfrentepolis, aandelen of andere beleggingen
  • U heeft geen caravan of vakantiehuis

Nb. kwijtschelding van de hondenbelasting is niet mogelijk.

Hoe lang duurt het?

U vraagt de kwijtschelding binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag aan.

De gemeente beslist binnen 12 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Wat heb ik nodig?

U heeft bij uw aanvraag (indien op u van toepassing) de volgende documenten nodig:

Inkomen

  • loon-, pensioen- of uitkeringsspecificatie van u en uw partner (ook van inwonende meerderjarige kinderen);
  • specificatie ontvangen alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat);
  • bewijsstuk overig inkomen (bijv. huurinkomsten).

Belastingen

  • beschikking voorlopige aanslag;
  • voorschotbeschikking toeslagen (huur, zorg en kinderopvangtoeslag en kind gebonden budget);
  • specificatie van hoogte bedrag aflossing belastingschuld.

Wonen

  • laatste brief huurverhoging;
  • overzicht van de betaalde hypotheekrente (bij eigen woning).

Uitgaven

  • polis zorgverzekering;
  • specificatie betaalde alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat).

Auto

  • kentekenbewijs;
  • verklaring noodzaak auto.

Diversen

  • bankafschriften van alle rekeningen (inclusief minderjarige kinderen) over de afgelopen 2 maanden (saldo moet zichtbaar zijn);
  • beschikking van de echtscheiding met vermelding hoogte alimentatie;
  • uitspraak rechter toelating tot de wettelijke schuldsanering (WSNP);
  • brief toekenning minnelijke schuldregeling (meestal de brief van de kredietbank).

Extra informatie

Relevante websites

Bezwaar en beroep

U kunt in beroep gaan tegen de beslissing over de kwijtschelding. Dit moet u binnen 10 dagen doen.