Belastingen en heffingen, kwijtschelding
Voor alle aanslagen vanaf 2024 kun je voortaan bij www.bs-ob.nl terecht. Belastingsamenwerking Oost-Brabant neemt voortaan alle zaken rondom gemeentelijke belastingen over.
Wat is het?
Het kan voorkomen dat u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen doordat u een laag inkomen en weinig spaargeld heeft. U kunt de gemeente dan vragen om kwijtschelding of een betalingsregeling.
Komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding, maar kunt u niet betalen, vraag dan een betalingsregeling aan. Dat kan via een automatische incasso in maandelijkse termijnen.
Hoe werkt het?
Kunt u uw aanslagbiljet gemeente- en/of waterschapsbelasting niet betalen? En denkt u dat u in aanmerking komt voor kwijtschelding? Dan kunt u kwijtschelding aanvragen. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw persoonlijke en financiële situatie (zoals inkomen, vermogen en woonlasten).
Kijk of u in aanmerking komt voor kwijtschelding door de Kwijtschelding beslisboom in te vullen: https://www.bs-ob.nl/beslisboom-kwijtschelding
Houd er rekening mee dat u niet voor alle belastingsoorten kwijtschelding kunt krijgen.
U kunt kwijtschelding aanvragen bij BSOB. U kunt dat doen op de volgende manieren:
1. Kwijtschelding aanvragen via de digitale balie
Via het digitaal loket heeft u toegang tot uw persoonlijke gegevens en kunt u snel en gemakkelijk kwijtschelding aanvragen.
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen
2. Telefonisch kwijtscheldingsformulier aanvragen
U kunt telefonisch een kwijtscheldingsformulier aanvragen via 088-551 00 00, bereikbaar tussen 09:00 en 16:00 uur. Wij sturen u het kwijtscheldingsformulier dan binnen twee weken toe. Het ingevulde kwijtscheldingsformulier moet u terugsturen naar BSOB, Antwoordnummer 10175, 5340 VB Oss.
Voorwaarden
- U bent 18 jaar of ouder
- Uw inkomen bedraagt niet meer dan 100% van de geldende bijstandsnorm
- Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding wordt strenger dan bij de bijstandsuitkering op het vermogen gelet. Per individu wordt dit berekend.
- De WOZ waarde van uw huis is niet hoger dan de hypotheekschuld (bij een groter verschil van € 2.269,00)
- Uw motorrijtuig is niet meer waard dan € 2.269,00
- U heeft niet meer dan één motorrijtuig
- U heeft geen lijfrentepolis, aandelen of andere beleggingen
- U heeft geen caravan of vakantiehuis
Nb. kwijtschelding van de hondenbelasting is niet mogelijk.
Hoe lang duurt het?
U vraagt de kwijtschelding binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag aan.
De gemeente beslist binnen 12 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.
Wat heb ik nodig?
U heeft bij uw aanvraag (indien op u van toepassing) de volgende documenten nodig:
Inkomen
- loon-, pensioen- of uitkeringsspecificatie van u en uw partner (ook van inwonende meerderjarige kinderen);
- specificatie ontvangen alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat);
- bewijsstuk overig inkomen (bijv. huurinkomsten).
Belastingen
- beschikking voorlopige aanslag;
- voorschotbeschikking toeslagen (huur, zorg en kinderopvangtoeslag en kind gebonden budget);
- specificatie van hoogte bedrag aflossing belastingschuld.
Wonen
- laatste brief huurverhoging;
- overzicht van de betaalde hypotheekrente (bij eigen woning).
Uitgaven
- polis zorgverzekering;
- specificatie betaalde alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat).
Auto
- kentekenbewijs;
- verklaring noodzaak auto.
Diversen
- bankafschriften van alle rekeningen (inclusief minderjarige kinderen) over de afgelopen 2 maanden (saldo moet zichtbaar zijn);
- beschikking van de echtscheiding met vermelding hoogte alimentatie;
- uitspraak rechter toelating tot de wettelijke schuldsanering (WSNP);
- brief toekenning minnelijke schuldregeling (meestal de brief van de kredietbank).
Extra informatie
Relevante websites
- Normbedragen kwijtschelding belastingen per 1 januari 2023
- Informatie over gemeentebelasting en kwijtschelding op Rijksoverheid.nl
Bezwaar en beroep
U kunt in beroep gaan tegen de beslissing over de kwijtschelding. Dit moet u binnen 10 dagen doen.