Politie waarschuwt voor oplichters

De politie krijgt steeds meer meldingen over oplichters die zich voordoen als iemand anders. Vaak bellen, appen of e-mailen ze dan vanaf een willekeurig nummer of e-mailadres van bijvoorbeeld een bank of gemeente, dit noemen we spoofing. Veelvoorkomende voorbeelden zijn oplichters die zich voordoen als medewerkers van de politie, de Postcode Loterij, of als bankmedewerker.

Nepagenten

De laatste tijd krijgt de politie steeds vaker een melding over nepagenten. Mensen worden bijvoorbeeld gebeld met een verhaal over verschillende inbraken bij hen in de buurt. Vervolgens proberen de oplichters de gebelde persoon te overtuigen om hun waardevolle spullen aan nepagenten mee te geven, zodat zij deze ‘veilig kunnen opbergen op het bureau’. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, maar mensen trappen er helaas soms toch in.
Na zo’n misleidend telefoontje komen nepagenten aan de deur om de waardevolle spullen op te halen. Ook proberen zij met verschillende praatjes de woning binnen te komen. Ouderen en kwetsbare mensen trappen er helaas soms in en zij worden zo slachtoffer van oplichting. De politie benadrukt dat agenten NOOIT zullen vragen om waardevolle spullen, geld of bankpassen. 

Medewerkers Postcode Loterij

Ook krijgt de politie steeds vaker een melding over medewerkers van de Postcode Loterij. Ook dan worden mensen (telefonisch) benaderd met de boodschap dat zij een geldprijs hebben gewonnen bij de Postcode Loterij. Zij ontvangen vervolgens een e-mail met een internetlink en het verzoek om op de link te klikken. Wanneer mensen op de link klikken, krijgen de oplichters toegang tot de bankrekening van de slachtoffers, met alle gevolgen van dien. 
De Postcode Loterij benadrukt dat geldprijzen automatisch worden overgemaakt en dat je eenvoudig kunt controleren op www.postcodeloterij.nl/uitslagen of er op de postcode waarmee je meespeelt een prijs is gevallen.

Bankmedewerkers

Mensen worden ook vaak gebeld door iemand die aangeeft bij de bank te werken. Ze vertellen dat er verdachte activiteiten zijn met je bankrekening en leggen uit hoe je je geld veilig kunt stellen. Zo kan het voorkomen dat ze aangeven dat je de bankpas moet vervangen, dat er iemand aan huis komt om je te helpen, of dat ze op afstand de pc kunnen overnemen om het te regelen.

Wat kunt u doen?

Geef aan de telefoon of via een appje of e-mailbericht nooit uw bank- of persoonsgegevens door, klik niet op een link en boek nooit geld over als iemand dit via de telefoon aan u vraagt. 

Wordt u zomaar gebeld door iemand van een bedrijf of overheidsinstantie en vertrouwt u het niet? Hang dan zo snel mogelijk op en neem daarna zelf contact op met de organisatie waarvan het neptelefoontje afkomstig lijkt.

Meld het bij de politie. Staat er toch iemand voor de deur die zegt dat hij of zij van een bepaalde instantie is? Vraag dan altijd om een legitimatiebewijs. Vertrouwt u het niet? Laat niemand binnen en bel direct 112.

Bezoek www.fraudehelpdesk.nl voor meer informatie en tips over hoe u oplichting kunt herkennen.